woensdag 26 april 2017

Tamoxifen en bijwerkingen

Mijn nabehandeling is dus uiteindelijk alleen hormoontherapie geworden. In eerste instantie werd 5 jaar gezegd, bij een latere afspraak werd het 10 jaar. Ze kijken per jaar hoe de statistieken er voor staan en wat de laatste ontwikkelingen zijn. Ik krijg nu eerst tamoxifen 20 mg, dagelijks een pil innemen. En dan die bijwerkingen, internet staat er vol mee. Als je de bijsluiter kijkt, lees je daar zo'n beetje elke bijwerking die je kunt bedenken.

Ik ben begonnen met slikken en merkte eigenlijk weinig. Het enige was dat ik me soms wat licht in mijn hoofd voelde, beetje duizelig. Weken gingen voorbij en ik merkte eigenlijk niets noemenswaardigs. Dat is natuurlijk heel fijn, want je hoort toch veel vrouwen die stoppen met de pillen omdat ze de bijwerkingen niet meer trekken. Nu een half jaar later heb ik nog steeds niet heel veel bijwerkingen. Ik heb wel dingetjes, maar die zou ik ook kunnen hebben zonder dat ik deze pillen slik. Het gaat dan om slechter slapen (met jonge kinderen wil dat al gauw ;) ), obstipatie, lichte haaruitval, meer haargroei (donshaartjes) op je lichaam, zin in zoetigheid. De enige duidelijke bijwerking van de pillen zijn de opvliegers, die heb ik wel, maar ik kan niet echt zeggen dat ik er last van heb. Het is even een minuutje dat ik het warm krijg, maar ik zweet niet.

Er is trouwens ook een bijwerking die positief is. Nooit meer ongesteld! Nou ja, na een paar maanden had ik wel wat bloedverlies, maar niet heel veel. Dus bijwerkingen kunnen soms ook positief uitpakken!


Aangezien ik vrij slecht ben in het regelmatig slikken van medicijnen, heb ik de strips voorzien van de dagen, zodat ik zeker weet dat ik ze ook werkelijk heb genomen.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten